Kupujesz bilety komunikacji miejskiej w automatach stacjonarnych w Gdańsku? Pamiętaj o nadchodzących zmianach.

13 marca 2025

W Gdańsku trwa wdrożenie systemu transportowego FALA, którego rolą jest integracja transportu zbiorowego w województwie pomorskim. Dla pasażerów komunikacji miejskiej, poza licznymi udogodnieniami, oznacza to m.in. potrzebę wymiany dotychczasowej karty ZTM na nową. W ten sposób możliwe będzie jej wygodne doładowanie w stacjonarnych automatach biletowych należących do Mennicy Polskiej. Proces włączania ich do systemu potrwa do 31 maja br. 

Co warto wiedzieć o migracji automatów biletowych?

 

W trakcie wdrożenia systemu FALA zmienione zostaną między innymi zasady zakupu biletów okresowych komunikacji w Gdańsku. Karty Miejskie ZTM zostaną całkowicie zastąpione nowymi nośnikami cyfrowymi (karty FALA). Sukcesywnie do obsługi nowego systemu będą dostosowywane biletomaty Mennicy Polskiej. W trakcie procesu, zaplanowanego maksymalnie do 31 maja br., pasażerowie mogą spotkać się z sytuacją, w której w danym biletomacie będzie można zakupić bilet okresowy korzystając wyłącznie z jednej karty – albo ZTM, albo FALA.

Warto podkreślić, że w pierwszej kolejności modyfikacja sprzętu i oprogramowania będzie realizowana w lokalizacjach, gdzie w niedalekiej odległości od siebie znajduje się kilka automatów. Pozwoli to zachować okresową dostępność do urządzeń zarówno z dotychczasowym systemem, jak i z nowym. W kolejnym kroku będą migrowane automaty w lokalizacjach odległych, w których sprzedaż jest najmniejsza. Zakup biletów jednorazowych i czasowych będzie możliwy niezmiennie w każdym biletomacie.

Jak wymienić kartę ZTM na kartę FALA?  

Wymiana kart miejskich ZTM, na te działające w systemie FALA, może odbyć się zarówno online, jak i stacjonarnie. Aby uzyskać nowy nośnik biletu wystarczy założyć konto na stronie www.systemfala.pl oraz zamówić kartę lub odwiedzić jeden z Punktów Obsługi Klienta ZTM i złożyć wniosek osobiście. Odbiór nośnika będzie można odebrać w wybranym punkcie lub poprzez przesyłkę na wskazany adres.

Pasażerowie komunikacji miejskiej w Gdańsku, po wdrożeniu systemu FALA, będą mogli opłacać przejazd środkami transportu publicznego korzystając z karty płatniczej, aplikacji mobilnej lub z zakupu biletów online przez Portal Pasażera.

  • Więcej informacji o systemie FALA oraz procesie migracji kart można znaleźć na stronie: www.systemfala.pl.
  • Pakiet praktycznych informacji dla pasażerów dostępny na stronie:

https://systemfala.pl/help/informacje-dla-turystow/system-fala-dla-turystow-pakiet-praktycznych-informacji.