Co to jest LBMA?
Skrót LBMA może być dla części osób niezrozumiały; jego rozwinięcie powinno jednak budzić pierwsze skojarzenia. London Bullion Market Association, czyli Londyńskie Stowarzyszenie Rynku Kruszców, jest instytucją niezwykle ważną z punktu widzenia każdego, kto interesuje się rynkiem złota lub dokonuje na nim inwestycji.
LBMA jest nazywana również Londyńską Giełdą Złota. W skład LBMA wchodzą instytucje, które związane są z metalami szlachetnymi; mowa głównie o dużych, międzynarodowych bankach, producentach sztab i monet bulionowych, a także o rafineriach, dostawcach usług przechowywania i transportu, a nawet o wytwórcach biżuterii. Jaki wpływ na rynek złota ma LBMA?
Historia LBMA. Warunki członkostwa w organizacji
London Bullion Market Association to organizacja, która swe funkcjonowanie rozpoczęła w 1987 roku na skutek konsultacji i rozmów prowadzonych pomiędzy dużymi, międzynarodowymi bankami i a Bankiem Anglii (Bank of England).
Członkiem Stowarzyszenia może być wyłącznie instytucja, która została wcześniej polecona przez co najmniej trzy podmioty należące już do LBMA; w dodatku instytucja starająca się o członkostwo musi wcześniej współpracować biznesowo z rekomendującymi ją podmiotami przynajmniej rok. Restrykcyjne procedury mają zapewnić członkostwo jedynie najbardziej szanowanym i zaufanym podmiotom, które przyczynią się do utrzymania wysokiego statusu LBMA.
Instytucje zrzeszone w stowarzyszeniu obowiązuje również dokument regulacyjny, wypracowany podczas współpracy z brytyjskimi rynkami walutowymi – mowa o tzw. NIPS, czyli Non-Investment Product Code.
Czym jest LBMA i jakie funkcje pełni?
Dla wielu osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z rynkiem metali szlachetnych (w tym z rynkiem złota), skrót LBMA (a nawet jego rozwinięcie) nie zawsze jest znany. Okazuje się jednak, że Londyńskie Stowarzyszenie Rynku Kruszców ma ogromny wpływ na wszystko, co dzieje się na rynku złota – to właśnie LBMA decyduje o przyznaniu akredytacji producentom złota. Ma to odrębne znaczenie zarówno dla inwestorów, jak i dla samych producentów.
London Bullion Market Association jest zatem instytucją, która wyznacza i nadzoruje różnego rodzaju wymogi dotyczące jakości i bezpieczeństwa produktów na Londyńskim Rynku Kruszców. Rynek złota pozbawiony nadzoru ze strony takich instytucji LBMA stałby się znacznie mniej przewidywalny, co oznaczałoby jednocześnie wycofanie się części inwestorów i osłabienie złota w kategorii produktu inwestycyjnego.
Oczywiście należy pamiętać, że LBMA nie jest jedyną organizacją, która wyznacza standardy oceniania producentów złota; na świecie jest jeszcze przynajmniej kilka instytucji wydających własne akredytacje (mowa o takich organizacjach jak nowojorski Comex, japońska Tokyo Commodity Exchange czy chińska Shanghai Gold Exchange). Warto jednak zauważyć, że to właśnie LBMA cieszy się wśród nich zdecydowanie największym autorytetem, i to właśnie ona w największej mierze decyduje o tym, który producent będzie mógł cieszyć się największym zainteresowaniem ze strony klientów.
Czym jest akredytacja LBMA i na jakiej podstawie jest wydawana?
Akredytacja to nic innego jak potwierdzenie wysokiej jakości danego towaru. W przypadku LBMA akredytacja dotyczy produktów wykonywanych przez producentów metali szlachetnych. Jakie wymogi musi spełniać rafineria lub mennica, by otrzymać aprobatę stowarzyszenia? Po pierwsze, ważna jest próba metalu szlachetnego; na przykład w przypadku złota produkt musi mieć próbę co najmniej 995. LBMA stawia także specjalne wymagania odnośnie wagi – sztabki muszą ważyć 350-430 uncji (co w przeliczeniu daje od 10,9 do nawet 13,4 kg). Oprócz tego producenci muszą umieszczać na swych wyrobach wszystkie niezbędne informacje, takie jak numer seryjny, próba, waga, rok produkcji i stempel. Warto zaznaczyć, że powyższe wymagania dotyczą przede wszystkim producentów złota, którzy chcą znaleźć się na liście Good Delivery List; producenci srebra aspirujący do analogicznej listy muszą spełnić nieco inne wymagania.
Jakie znaczenie ma akredytacja LBMA?
To przede wszystkim potwierdzenie wiarygodności dostawcy, co z punktu widzenia inwestora jest jednym z najważniejszych czynników decydujących o wyborze danego producenta. Warto zresztą zaznaczyć, że wymagania postawione przez LBMA są w stanie spełnić jedynie najwięksi producenci (muszą produkować co najmniej 10 ton złota lub 50 ton srebra rocznie), co także wpływa na ich postrzeganie przez inwestorów – chodzi nie tylko o duże podmioty, ale także klientów detalicznych. Z kolei im większy producent, tym większa szansa, że jego produkt jest rozpoznawalny w innych krajach lub na całym świecie – a dzięki temu inwestor zyskuje pewność, że wartość produktu jest większa, podobnie jak szybsza jest możliwość jego upłynnienia.
Skąd wiadomo, kto jest akredytowanym producentem?
Gdzie znaleźć wiadomość dotyczącą listy akredytowanych producentów? Informacje są dostępne na specjalnej stronie; obecnie akredytację posiada ponad 70 producentów złota i ponad 80 producentów srebra. Co ciekawe, na Good Delivery List dla srebra znajduje się jedna z polskich firm – KGHM, od którego Mennica Polska nabywa złoto i wytapia sztabki z monogramem M/W. Niestety jest to jedyna polska instytucja znajdująca się w spisie utworzonym przez LBMA. KGHM nie produkuje jednak sztabek o wielkościach przeznaczonych do sprzedaży klientom detalicznym.