Open Payment System ułatwi zakup biletów w Poznaniu i okolicach
Możliwość zakupu biletów w mniej niż pół sekundy zwiększy wygodę pasażerów transportu publicznego w Poznaniu i okolicach. Od dziś z rozwiązania Open Payment System korzystają mieszkańcy gminy Komorniki. Łącznie w ramach projektu uruchomionych zostanie 740 mobilnych kasowników. To efekt współpracy władz Poznania i Mennicy Polskiej, ze znaczącym wsparciem technologicznym firm Mastercard oraz Fiserv Polska S.A. W ramach projektu po raz pierwszy wprowadzono dodatkową funkcjonalność, która umożliwia spłatę zadłużenia za bilety bezpośrednio w kasowniku.
Mieszkańcy Poznania i okolic kupują bilety w mobilnych kasownikach
Od 23 listopada mieszkańcy gminy Komorniki mogą skorzystać z szybkich i wygodnych płatności zbliżeniowych za przejazd środkami transportu publicznego. To efekt wdrożenia Open Payment System (OPS) – autorskiego rozwiązania Mennicy Polskiej – którego beneficjentami będą finalnie pasażerowie w Poznaniu i okolicznych gminach. Udogodnienie dotyczy zakupu jednorazowych biletów czasowych (15, 45 i 90 minut) oraz biletów krótkookresowych (24-godziny) na strefę A lub strefy A+B+C+D. Planowany termin uruchomienia płatności w 740 pojazdach to pierwszy kwartał przyszłego roku.
– Wygoda, oszczędność czasu, intuicyjna obsługa płatności – to tylko kilka korzyści dla finalnych użytkowników naszego autorskiego rozwiązania Open Payment System. Dla władz miasta to natomiast szansa na optymalizację kosztów obsługi systemów biletowych – mówi Katarzyna Budnicka, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny w Mennicy Polskiej.
W celu opłacenia przejazdu na ekranie terminala zainstalowanego w pojeździe należy wybrać rodzaj biletu, a następnie uregulować należność zbliżeniową kartą płatniczą lub za pośrednictwem urządzeń mobilnych wyposażonych w moduł NFC (smartfony, smartwatche). Oznacza to, że nie potrzebujemy papierowej wersji biletu, aby rozpocząć podróż.
Dla każdej transakcji zakupu system generuje specjalny numer (tzw. Token) w postaci ciągu znaków.
W przypadku kontroli uprawnienie do przejazdu potwierdzamy kartą płatniczą lub urządzeniem mobilnym, w zależności od tego w jaki sposób realizowaliśmy transakcję.
– Ze statystyk NBP wynika, że niemal wszystkie płatności w sklepach i punktach usługowych realizowane kartą odbywają się bezstykowo. Jesteśmy niezwykle szczęśliwi, że możemy w kolejnych lokalizacjach ułatwiać płatności za przejazdy komunikacją miejską – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe – Doświadczenia z poprzednich wdrożeń pozwoliły nam ten system ulepszyć, wprowadzić nowe rozwiązania, które poprawią doświadczenie użytkownika – dodaje.
Open Payment System z nagrodą za kolejną innowację
Podczas Międzynarodowych Targów Transportu Zbiorowego TRANSEXPO 2022, które odbyły się w październiku, branżowe jury uznało OPS za najlepszy system poboru opłat. Medal trafił do Mennicy Polskiej – lidera w zakresie wdrażania, obsługi i rozwoju elektronicznych systemów biletowych – już po raz czwarty. Tym razem za rozwiązanie wdrożone w Poznaniu, które umożliwia niezwłoczne usunięcie karty płatniczej z listy kart zastrzeżonych w systemie.
Warto przypomnieć, że pierwsza transakcja w ramach OPS jest akceptowana natychmiastowo, ponieważ weryfikacja środków następuje już po uzyskaniu przez pasażera uprawniania do przejazdu. Jeśli podróżny otrzyma bilet, a na jego koncie nie ma wystarczających środków do uregulowania należności, to kolejny zakup nie będzie możliwy. W efekcie współpracy Mennicy Polskiej z firmami Mastercard oraz Fiserv Polska S.A. spłaty zadłużenia za wcześniej nieopłaconą pojedynczą transakcję można dokonać w kasowniku zainstalowanym w pojeździe lub po zalogowaniu do Portalu Pasażera. To pierwsze tego typu wdrożenie w Polsce.
– Cieszymy się, że Poznań dołączył do grona polskich miast, które zdecydowały się na wdrożenie płatności bezgotówkowych w swoich pojazdach w modelu Open Payment System. To rozwiązanie, które nie tylko przynosi konkretne korzyści finansowe dla miasta, ale też upraszcza sposób zakupu biletu oraz dostarcza dodatkowe funkcjonalności dla pasażerów. Bezpieczeństwo transakcji oraz szybkie ich procesowanie to elementy decydujące o sukcesie tego typu rozwiązań – mówi Elżbieta Burliga, dyrektor ds. rozwoju w Fiserv Polska S.A.
Co warto wiedzieć na temat Open Payment System?
- Pasażer ma zawsze dwie opcje wykazania, że posiada uprawnienie do przejazdu w ramach danego kursu. Ważność biletu możemy potwierdzić w czytniku kontrolerskim oraz w kasowniku zainstalowanym w środku transportu, którym aktualnie podróżujemy.
- Podczas kontroli ważność biletu potwierdzimy w taki sam sposób, w jaki zrealizowaliśmy zakup. Jeśli transakcja została zrealizowana kartą zbliżeniową, to właśnie ją przykładamy do czytnika kontrolera. Jeśli natomiast korzystaliśmy z płatności za pośrednictwem urządzenia mobilnego (smartfon, smartwatch), to zakup biletu potwierdzimy wybranym urządzeniem.
- Korzystając z Open Payment System pasażer ma gwarancję maksymalnego bezpieczeństwa transakcji. Mennica Polska posiada specjalistyczny certyfikat PCI DSS. Potwierdza on, że wszystkie informacje powiązane z kartą płatniczą klienta, w tym dane osobowe oraz numery PIN, są szyfrowane, przesyłane i przechowywane z zachowaniem rygorystycznych procedur.