Wrocław przedłużył umowę z Mennicą Polską o kolejne dwa lata
Mennica Polska będzie świadczyć usługi dystrybucji biletów komunikacji miejskiej w ramach systemu URBANCARD Wrocławska Karta Miejska do września 2028 roku. Zgodnie z aneksem ze stycznia br., to o dwa lata dłużej niż zakładała umowa podpisana z Gminą Wrocław w 2017 roku. Jak pokazują analizy, szczególnym zainteresowaniem pasażerów cieszą się płatności w kasownikach Open Payment System – w ub.r. stanowiły one blisko 42 proc. wartości całej sprzedaży.
Udana współpraca z Gminą Wrocław
W połowie stycznia br. Mennica Polska zawarła z Gminą Wrocław aneks do umowy z 8 marca 2017 roku o świadczenie przy użyciu nowoczesnych technologii. Na tej podstawie okres współpracy między stronami został wydłużony ze 102 do 126 miesięcy, liczonych od dnia uruchomienia systemu.
W marcu 2018 roku Wrocław – jako pierwsze tak duże miasto – stał się beneficjentem udogodnień związanych z wdrożeniem innowacyjnego Open Payment System (OPS). W ramach rozwiązania identyfikatorem transakcji zakupu biletu stała się wówczas zbliżeniowa karta płatnicza.
W ramach umowy w pojazdach zainstalowano 3300 nowych elektronicznych kasowników, po kilka na środek transportu. Ponadto, dotychczasowe 125 automatów biletowych zastąpiono 170 nowoczesnymi, umożliwiających nabycie biletów i doładowanie Elektronicznej Portmonetki.
Oprócz tradycyjnych metod płatności, nowe maszyny pozwalały na akceptację transakcji realizowanych zbliżeniowymi kartami płatniczymi oraz przy pomocy BLIK-a i Android Pay. Na mocy umowy wzrosła także liczba kiosków z terminalami, które pozwalały na doładowania karty miejskiej (URBANCARD). Zostały także rozszerzone funkcjonalności aplikacji mobilnej oraz portalu pasażera.
Pasażerowie we Wrocławiu polubili się z OPS
W niedługim czasie od uruchomienia systemu, rozwiązanie Mennicy Polskiej zyskało wielu sympatyków. W 2019 roku płatności bezgotówkowe w kasownikach OPS odpowiadały za ponad 1/3 całościowej sprzedaży w ramach Systemu Wrocławskiej Karty Miejskiej URBANCARD. Jednocześnie, porównując dane za rok 2019 i 2021 (z wyłączeniem okresu nieporównywalnego z uwagi na ograniczoną mobilność pasażerów, związaną z lockdownem w 2020 r.) sprzedaż biletów i doładowań Elektronicznej Portmonetki w kasownikach działających w systemie Open Payment wzrosła w ujęciu ilościowym o blisko 30 proc. (41,6 proc. w 2019 roku vs 71 proc. w 2021 roku).
Wyk. 1. Porównanie danych sprzedażowych ilościowo w ujęciu 2019 vs 2021.
Wyk. 2. Porównanie danych sprzedażowych pod względem udziału w rynku w ujęciu 2019 vs 2021.
Benefity z Open Payment System
Rozwiązanie Mennicy Polskiej gwarantuje zamawiającemu niski koszt utrzymania systemu dystrybucji oraz zabezpieczenie przed oszustwami. Dla pasażerów OPS to w praktyce możliwość korzystania z komunikacji bez tradycyjnego biletu, przy jednoczesnym całodobowym dostępie do zakupu z wykorzystaniem popularnej zbliżeniówki. Korzyści dla obu stron jest jednak znacznie więcej.
– Nasze rozwiązanie daje możliwość rozwoju systemu w przyszłości. Przykładem na to jest m.in. wdrożenie z Bydgoszczy z września 2020 roku. Od tego czasu zbliżeniowa karta płatnicza może stanowić potwierdzenie prawa do przejazdu transportem publicznym również na podstawie biletu okresowego – mówi Jacek Sieński, Dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych.
Bilet zakupiony w ramach systemu OPS jest rejestrowany w Systemie Centralnym, a dane karty są automatycznie szyfrowane i zapisane w bezpiecznej formie. Kontroler nie ma dostępu ani do numeru karty ani środków na koncie pasażera. Po zbliżeniu karty lub smartphone`a do czytnika osoba sprawdzająca bilet dostaje jedynie potwierdzenie, czy dany pasażer posiada uprawnienie do przejazdu.
Kolejne wdrożenie OPS już w tym roku w Poznaniu
Po Jaworznie (pierwsze wdrożenie w Polsce w 2016 roku), Wrocławiu, Bydgoszczy i Włocławku, z innowacyjnego Open Payment System skorzysta kolejne miasto. W grudniu ub.r. Mennica Polska przetarg konkurs w Poznaniu. Umowa została podpisana na 5 lat, licząc od dnia wdrożenia rozwiązania, planowanego na koniec sierpnia br.