Wygodne płatności w „smart city” dzięki Mennicy Polskiej

14 października 2019

Z końcem września zakończono instalację nowoczesnych mobilnych automatów biletowych we wszystkich warszawskich tramwajach. Od tej pory w każdym pojeździe możemy zapłacić kartą płatniczą i smartfonem. Możliwości rozwoju idei „smart city” w transporcie publicznym jest jednak znacznie więcej i są one dostępne dla miast każdej wielkości.

Pewność co do tego, że w każdym tramwaju można zapłacić kartą bankową i smartfonem obsługującym technologię HCE/NFC, bez konieczności posiadania „drobnych”, to duże ułatwienie dla pasażerów stołecznej komunikacji miejskiej. W nowoczesnych automatach doładujemy także Warszawską Kartę Miejską. Umowa Mennicy Polskiej, zawarta w listopadzie 2018 roku ze spółką Tramwaje Warszawskie, obejmuje leasing co najmniej 583 nowoczesnych biletomatów, a zamówienie może finalnie dotyczyć kolejnych 178 urządzeń, które trafiłyby do nowych tramwajów.

Pasażerowie tzw. „smart cities”, rozumianych jako postępowe i korzystające z dobrodziejstw nowych technologii, doceniają wygodę oraz komfort podróży dzięki płatnościom bezgotówkowym w transporcie miejskim. Podróżni zwracają uwagę również na możliwości opłaty za konkretnie przejechaną liczbę przystanków i zakupu biletu przez aplikację mobilną, która pozwala na zaplanowanie podróży w specjalnym planerze. Cenioną przez użytkowników praktyką jest także opcja zakupu biletu okresowego (w tym także miesięcznego) poprzez aplikację mobilną. Potrzebę zapewniania takiej możliwości potwierdzają m.in. dane Mennicy Polskiej z Wrocławia, gdzie od marca 2018 r. do końca września br. możemy mówić o wzroście liczby transakcji zakupu biletów okresowych przez aplikacje mobilne funkcjonujące w systemie URBANCARD o ponad 390 proc.

Zwiększanie udogodnień w transporcie publicznym to priorytetowe zadanie dla miast, które mają aspiracje budowania alternatywy dla ruchu samochodowego, m.in. poprzez zachęcanie pasażerów do wyboru komunikacji miejskiej. Realizacji tego celu służy wprowadzanie rozwiązań, które promują płatności bezgotówkowe z uwagi na oszczędność czasu podróżnych i wygodę.

– W portfelach Polaków znajduje się najwięcej kart zbliżeniowych w Europie. Jesteśmy również liderem w kwestii częstotliwości ich używania, a to wprost wskazuje na potencjał rozwoju tej formy wnoszenia opłat za przejazd. Warto również by prośrodowiskowe podejście władz wielu miast znajdowało odzwierciedlenie w wykorzystywaniu takich form płatności w transporcie, gdzie nie jest konieczne drukowanie biletu papierowego – mówi Jacek Sieński, Dyrektor Działu Handlowego Płatności Elektronicznych w Mennicy Polskiej

Odpowiedzią na wskazane powyżej potrzeby i trendy są rozwiązania typu Open Payment System, gdzie płatność bezstykowa jest możliwa bezpośrednio w pojeździe, a papierowy bilet zastąpiono wersją elektroniczną zapisywaną w systemie centralnym. W takiej opcji karta płatnicza to jednocześnie identyfikator transakcji w przypadku kontroli. Modelowym przykładem funkcjonowania rozwiązania są Wrocław – gdzie wdrożony i konsekwentnie rozwijany system od lat jest uważany za najnowocześniejszy w Polsce i jeden z najbardziej nowoczesnych w Europie – a także Bydgoszcz. Płatności kartą zbliżeniową są dostępne w obu lokalizacjach we wszystkich pojazdach komunikacji miejskiej.

Bezstykowo, już w trakcie przejazdu, zapłacimy dzięki Mennicy Polskiej w Jaworznie, a w większych miastach również na jednej linii w Łodzi (na kolejnej zostanie uruchomiona do końca stycznia 2020 r.) i w ramach pilotażu w Gdańsku, który obejmuje dwie linie prowadzące na lotnisko.

Open Payment System to propozycja dla miast każdej wielkości. Zwiększeniu dostępności inteligentnych rozwiązań w transporcie publicznym służy m.in. optymalizacja kosztów związana z odstąpieniem od rozwiązań, gdzie najwyższe nakłady ponosi się na zakup oraz postawienie biletomatów – podsumowuje Katarzyna Budnicka, Dyrektor ds. Płatności Elektronicznych w Mennicy Polskiej


Dodatkowe informacje: 
Kamila Bidzińska