Wyniki za pierwsze półrocze potwierdzają silną pozycję Mennicy Polskiej
Grupa Kapitałowa Mennica Polska SA podsumowała pierwsze dwa kwartały bieżącego roku. Zaraportowane wyniki, po uwzględnieniu wysokiej bazy porównawczej za rok ubiegły, potwierdzają silną pozycję i stabilność finansową Spółki. Przychody ze sprzedaży wyniosły 570,4 mln zł, zysk netto 36,4 mln zł, a EBITDA, uwzględniająca udział w wynikach inwestycji wycenianych metodą praw własności, 48,4 mln zł.
Na porównanie wskaźników finansowych w pierwszym półroczu bieżącego roku, w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego, istotny wpływ miała wysoka baza za 2022 rok. Była ona powiązana z rekordowymi wynikami sprzedaży żółtego kruszcu po wybuchu wojny w Ukrainie.
– W okresie sprawozdawczym, poza sprzedażą złota inwestycyjnego, która w dużej mierze uzależniona jest od sytuacji geopolitycznej, w pozostałych obszarach produktowych w segmencie menniczym oraz w segmencie płatności elektronicznych odnotowaliśmy rok do roku wzrosty – informuje Katarzyna Budnicka, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny w Mennicy Polskiej – Należy jednocześnie podkreślić, że w rachunku wyników nie została wykazana sprzedaż przedwstępna lokali w projekcie „Bulwary Praskie”, zrealizowana do chwili obecnej. Zostanie ona zaraportowana w kolejnych okresach, po podpisaniu końcowych umów sprzedaży w formie aktów notarialnych – podsumowuje Katarzyna Budnicka.
Produkty mennicze
Przychody w podstawowym segmencie działalności wyniosły 453,6 mln zł (654,5 mln zł w I-II Q 2022 r.). Wynik segmentu to 21,7 mln zł (44,9 mln zł w I-II Q ub. r.), a EBITDA 24,9 mln zł (47,6 mln zł w I-II Q 2022 r.). W okresie sprawozdawczym, odpowiadając na potrzeby zróżnicowanych grup odbiorców, Mennica Polska bardzo konsekwentnie rozwijała kanały dystrybucji produktów inwestycyjnych. Tylko w pierwszym kwartale tego roku Spółka otworzyła trzy nowe biura sprzedaży, zlokalizowane w Gorzowie Wielkopolskim, Toruniu i Łodzi. Dla klientów ceniących sobie możliwość realizacji zakupów w dowolnym miejscu i o dowolnej porze, Mennica uruchomiła najnowocześniejszą menniczą platformę sprzedażową online w Europie. Za jej pośrednictwem możliwy jest zarówno zakup produktów kolekcjonerskich i prezentowych, jak również inwestycyjnych.
– W okresie sprawozdawczym do naszych klientów, pod postacią sztabek i monet, przekazaliśmy 3,8 tony kruszców, z czego blisko 1 tonę stanowiło złoto. Pozyskaliśmy również kilka znaczących zamówień w obrocie zagranicznym, między innymi z Dubaju i Kataru, gdzie trafią wyprodukowane przez nas srebrne sztaby – podsumowuje Katarzyna Budnicka.
W segmencie monet obiegowych, Mennica Polska kontynuowała stabilną współpracę z Narodowym Bankiem Polskim, dla którego dostarczyła w analizowanym okresie ponad 511 mln sztuk monet
o łącznej wartości 75 mln zł. W porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego, to o 127 proc. więcej pod względem wolumenu oraz o prawie 46 proc. więcej pod względem wartości. W grupie monet kolekcjonerskich w pierwszych dwóch kwartałach tego roku dla NBP wybito ponad 64 tys. sztuk monet o łącznej wartości 5,6 mln zł.
W obrocie zagranicznym, w pierwszych sześciu miesiącach br., Mennica Polska realizowała dostawy monet do banków centralnych głównie z Ameryki Południowej i Azji, w tym m.in. do Banku Kolumbii, Centralnego Banku Dominikany, Banku Gwatemali i Skarbca Tajlandii.
– Mennica Polska to marka rozpoznawalna na całym świecie. Jesteśmy dziś uznawani za jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie i niezawodnych mennic na świecie, co daje nam możliwość udziału w ważnych przetargach i realizacji intratnych zleceń – mówi Siemowit Kalukiewicz, Członek Zarządu ds. Produkcji Monetarnej i Logistyki w Mennicy Polskiej – Ważnymi dla nas wydarzeniami w okresie sprawozdawczym było wygranie dwóch istotnych przetargów ogłoszonych przez Bank Centralny Dominikany oraz Narodowy Bank Gruzji. Kontrakty dotyczą produkcji monet obiegowych, których produkcja rozpocznie się w drugim półroczu, natomiast zakończenie tych projektów planowane jest na drugą połowę 2024 roku. Wygraliśmy także trzy ciekawe oraz zaawansowane technologicznie projekty na produkcję monet oraz wyrobów kolekcjonerskich dla banków w Turkmenistanie, Armenii oraz Urugwaju. Będą one realizowane jeszcze w tym roku – informuje Siemowit Kalukiewicz.
Istotnym wydarzeniem w grupie monet kolekcjonerskich była realizacja zamówienia srebrnych i złotych monet dla Narodowego Banku Gruzji oraz wygrany przetarg Centralnego Banku Armenii na produkcję 4500 sztuk złotych i srebrnych monet kolekcjonerskich.
Płatności elektroniczne
W analizowanym okresie przychody segmentu wyniosły 113,5 mln zł w stosunku do 97,4 mln zł w analogicznym okresie rok wcześniej. Wynik segmentu to 4,1 mln zł (0,4 mln zł w I-II Q 2022 r.). EBITDA wyniosła 9,4 mln zł (5,5 mln zł w I-II Q 2022 r.). Znacząca poprawa wyników jest wypadkową kilku czynników.
– W okresie sprawozdawczym segment płatności elektronicznych odnotował wzrost przychodów, w stosunku do analogicznego okresu w roku ubiegłym, o prawie 17 proc. To między innymi efekt systematycznie zwiększającego się grona pasażerów komunikacji miejskiej. Za wyższy o 3,7 mln zł wynik segmentu odpowiadają również działania ukierunkowane na optymalizację kosztów – informuje Katarzyna Budnicka.
W omawianym okresie Mennica Polska kontynuowała rozwój projektów ze swojego portfolio. Sfinalizowała również wdrożenie Open Payment System w Poznaniu i gminach ościennych. W efekcie współpracy władz miasta i Mennicy Polskiej, ze znaczącym wsparciem technologicznym firm Mastercard oraz Fiserv Polska S.A., mobilne kasowniki pojawiły się w ok. 740 pojazdach komunikacji miejskiej. Warto podkreślić, że rozwiązanie OPS już czterokrotnie uznano za najlepszy system poboru opłat w transporcie publicznym w ramach międzynarodowych targów branżowych TRANSEXPO. Najwyższy poziom zabezpieczenia transakcji bezgotówkowych, realizowanych w automatach mobilnych i stacjonarnych należących do Mennicy Polskiej, kolejny rok z rzędu, został potwierdzony certyfikatem PCI DSS (PCI Data Security Standard). Umiejętność spełnienia przez Mennicę Polską rygorystycznych wytycznych międzynarodowym organizacji płatniczych Visa i Mastercard, to gwarancja najwyższej jakości i niezawodności dla pasażerów oraz władz miast.
Działalność deweloperska
Przychody segmentu wyniosły w pierwszym sześciu miesiącach tego roku 3,2 mln zł (5,8 mln zł w I-II Q ub.r.). Wynik segmentu to 10,7 mln zł (-14,3 mln zł w I-II Q 2022 r.). Wynik EBITDA, uwzględniający udział w wynikach inwestycji wycenianych metodą praw własności, to 12 mln zł (-13 mln zł w I-II Q ub. r.).
W przypadku inwestycji „Bulwary Praskie” sprzedaż mieszkań, w rozumieniu podpisanych umów deweloperskich lub umów przedwstępnych sprzedaży, w budynkach R2-R3, S2-S3 oraz R1 na koniec bieżącego roku zamknęła się liczbą 297 podpisanych umów deweloperskich. Stanowi to ponad 91 proc. wszystkich lokali w budynkach będących w realizacji. W kolejnych kwartałach (N, O, P), dla których sprzedaż dopiero zostanie uruchomiona, powstanie 747 mieszkań.
– Wyniki zrealizowanych w pierwszej połowie 2023 roku transakcji zakupu nieruchomości w ramach projektu „Bulwary Praskie” wykażemy w kolejnych okresach, po podpisaniu przez nabywców aktów notarialnych wyjaśnia Katarzyna Budnicka.
W kontekście projektu „Mennica Legacy Tower”, już po dniu bilansowym, Mennica Polska złożyła ofertę na zakup udziałów w tej inwestycji o łącznej wartości 135 mln euro za 50 proc. udziałów w projekcie MLT wraz z przejęciem zobowiązań spółki projektowej. 27 lipca br. Mennica otrzymała ostatnie z wymaganych oświadczeń o przyjęciu przez sprzedających oferty, co umożliwia jej przystąpienie do badania due diligence oraz negocjacji dokumentów transakcji. Cena za akcje, cena za udziały oraz kwota spłaty obligacji zostanie potwierdzona w ostateczniej ofercie po zakończeniu badania.