Inwestycje w kruszce mocno w cenie – ponad 6 ton trafiło do klientów w 2022 roku

30 marca 2023

W 2022 roku Mennica Polska dostarczyła do klientów łącznie ponad 6 ton kruszców. W przypadku złotych produktów inwestycyjnych blisko 60 proc. całej sprzedaży złota stanowiły wyroby marki własnej. Powstały one w jedynym na rynku zakładzie wyspecjalizowanym w produkcji menniczej, w którym w 2022 roku została uruchomiona nowa linia odlewnicza. Wdrożone rozwiązanie zabezpiecza wszystkie potrzeby Mennicy Polskiej związane z produkcją sztab złota marki własnej oraz stwarza możliwości wytwarzania tzw. przygotówek dla innych podmiotów.

Wysoki popyt na kruszce

Zgodnie z danymi Światowej Rady Złota popyt na żółty kruszec wzrósł rok do roku o 18 proc. W ostatnim czasie mieliśmy do czynienia z najwyższymi złotowymi notowaniami od czasów szczytowych wzrostów w okresie pandemii. W czasach chaosu i dużej nieprzewidywalności inwestorzy jeszcze bardziej przychylnie, niż zazwyczaj, spoglądają w stronę kruszców.

Rok 2022 na rynku kruszcu upłynął pod znakiem niepewności związanej z sytuacją w Ukrainie. W pierwszej połowie bieżącego roku popyt na złoto może być napędzany poprzez problemy sektora bankowego – mówi Marta Bassani-Prusik, Dyrektor Działu Produktów Inwestycyjnych w Mennicy Polskiej W dłuższym horyzoncie czasowym malejące stopy procentowe w Stanach Zjednoczonych mogłyby przełożyć się na zwiększenie zainteresowania złotem po stronie inwestorów oraz wzrost wyceny kruszcu w dolarach – dodaje.

W 2022 roku do klientów Mennicy Polskiej trafiło łącznie ponad 6 ton złota i srebra. Największym zainteresowaniem w grupie produktów inwestycyjnych z żółtego kruszcu, którego sprzedaż przekroczyła w ubiegłym roku ponad 3 tony, cieszyły się 2-gramowe sztabki produkcji własnej (najwyższy wynik pod względem ilości) oraz sztabki 100-gramowe (najwyższy wynik pod względem przychodów). Produkty z logotypem Mennicy Polskiej stanowiły blisko 60 proc. wartości całej sprzedaży złota inwestycyjnego. W grupie monet bulionowych uwaga inwestorów skierowana była w stronę 1-unicjowej monety Krugerrand, emitowanej przez mennicę narodową Republiki Południowej Afryki. W przypadku srebrnych produktów inwestycyjnych największy udział w sprzedaży w 2022 roku miały sztabki kilogramowe.

Nowoczesne rozwiązania technologiczne

Odpowiadając na wysokie zainteresowanie inwestycjami w kruszce Mennica Polska konsekwentnie inwestuje w rozwój sieci sprzedaży, jak również w nowoczesne rozwiązania technologiczne, które usprawniają produkcję m.in. sztab złota.

W 2022 roku uruchomiliśmy nową linię odlewniczą, która zaspokaja obecnie 100 procent naszego zapotrzebowania na tzw. przygotówki, używane przy produkcji sztab inwestycyjnych. Elementem naszej długofalowej strategii rozwoju jest wykorzystywanie tego rozwiązania do zaspokajania również potrzeb naszych klientów. Już w ubiegłym roku otrzymaliśmy kilka zleceń od zewnętrznych podmiotów na produkcję półfabrykatów – podsumowuje Katarzyna Budnicka, Prezes Zarządu i Dyrektor Naczelny Mennicy Polskiej.

Mennica Polska, w przeciwieństwie do innych obecnych na rynku podmiotów związanych z obrotem złotem jako jedyna dysponuje własnym parkiem maszynowym. Co więcej, uważana jest za jedną z najbardziej innowacyjnych mennic na świecie.

Dynamiczny rozwój sieci sprzedaży

W 2022 roku Mennica Polska bardzo aktywnie rozwijała sieć sprzedaży stacjonarnej złota inwestycyjnego. Łącznie uruchomiono sześć nowych biur sprzedaży (Lublin, Katowice, Białystok, Szczecin, Rzeszów, Gdańsk) oraz jeden sklep firmowy na Dolnym Śląsku (Wrocław).

Systematyczna rozbudowa kanałów dystrybucji pozwala nam konsekwentnie wzmacniać przewagi konkurencyjne. Sprzedaż w stacjonarnych biurach sprzedaży i sklepach firmowych Mennicy Polskiej, miała 45 proc. udział w całej sprzedaży w 2022 roku. Równolegle aktywnie rozwijaliśmy sprzedaż online – mówi Katarzyna Budnicka W pierwszym kwartale 2023 roku nasi klienci zyskali dostęp do najnowocześniejszej menniczej platformy zakupowej w Europie. Zalogowani użytkownicy mają możliwość sprawnego zarządzania swoimi depozytami złota inwestycyjnego – sprawdzenia ich stanu, kupna oraz sprzedaży po aktualizowanym w czasie rzeczywistym kursie – dodaje.

Oferta produktowa Mennicy Polskiej została pogrupowana na nowej platformie w przejrzysty sposób według takich kategorii jak: złoto inwestycyjne, srebro inwestycyjne, diamenty, monety, numizmaty, biżuteria oraz prezenty. Intuicyjne poruszanie się po e-sklepie Mennicy Polskiej zapewnia rozbudowany panel klienta.